Jak napisać sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego? - mały poradnik dla nauczycieli kontraktowych

W jeden ze styczniowych weekendów postanowiłam zabrać się za napisanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. Po włączeniu laptopa, zaczął drażnić mnie dźwięk pochłaniacza od kuchenki, zrobiłam się głodna, zachciało mi się pić i nie mogłam przestać spoglądać na brudne okno w salonie. Po napisaniu dwóch zdań, założyłam szal i czapkę i poszłam umyć okno. Następnie zjadłam obiad, wypiłam kawę i wróciłam do pisania. Po kolejnych kilku zdaniach zauważyłam, że podłoga w kuchni nie wygląda zbyt dobrze i wypadałoby ją przetrzeć.... No a skoro piję kawę, to może zjem kawałek ciasta?

Sprawozdania same się nie napiszą (naprawdę- nie kłamię! ;)), dlatego też postanowiłam napisać dla Was mały poradnik, żebyście się niepotrzebnie nie napracowali.

Na wstępie zaznaczam, że niniejszy post jest dla tych osób, które nie mogą zebrać się do napisania sprawozdania z realizacji planu rozwoju i dla tych, które decydują się na opis zamiast tabeli. Osoby zmotywowane i zorganizowane proszone są o zamknięcie tej strony i zabranie się za lekturę innych wpisów ;) Ewentualnie możecie podzielić się z nami swoją wiedzą i doświadczeniem. Cenne rady zawsze są mile widziane :)

Krok 1 - Przemyślenia
Zacznij od zastanowienia się nad kilkoma sprawami i odpowiedz sobie na pytania - czy pamiętasz każdy punkt swojego planu rozwoju zawodowego? Czy są jakieś zadania, których jeszcze nie zrealizowałeś? Czy pamiętasz datę zakończenia swojego stażu? Czy wiesz, do kiedy musisz oddać sprawozdanie? Czy masz jakiś pomysł, jak opracować sprawozdanie z realizacji planu? Czy masz w swoim otoczeniu oprócz opiekuna stażu, kogoś kto mógłby dać Tobie kilka wskazówek dotyczących awansu?

Uwielbiam ten pierwszy krok. Nie trzeba siadać do laptopa, szukać w teczkach wszystkich papierów, denerwować się, że czegoś nie ma. Zamiast tego można spokojnie, podczas na przykład mycia okna, podumać nad swoim awansem.

Krok 2  - Lista spraw
Jeśli pierwszego dnia masz jeszcze natchnienie do porządkowania spraw dotyczących awansu, to proponuję usiąść z kartką i długopisem i spisać wszystko to, co przychodzi Tobie do głowy do załatwienia w tym temacie. U mnie jest to krok drugi, bo ja tego natchnienia niestety nie miałam. Na mojej liście znalazło się na przykład:
- sprawdzić datę zakończenia stażu,
- wydrukować swój plan rozwoju i sprawdzić, o czym zapomniałam,
- poprosić o kopie sprawozdań koleżanki po fachu,
- spisać tytuły szkoleń prowadzonych w szkole,
- zrobić generalny porządek w teczkach o nazwie - Mianowany.

Krok 3 - Porządki
Jeśli tak jak ja posiadacie teczki, segregatory i notatki o nazwie Mianowany - to przed rozpoczęciem pisania sprawozdania powyrzucajcie wszystkie zbędne papierzyska. Nic tak nie utrudnia pisania, jak przekopywanie się przez stertę niepotrzebnych kartek.

Krok 4 - Drukowanie
Lubię mieć wszystko na kartkach, które mogę chwycić do ręki. Nie dla mnie szukanie plików na laptopie i sprawdzanie, czy to na pewno wersja aktualna. Pisanie czegoś z jednoczesnym skakaniem między okienkami zdecydowanie odpada! Więc jeśli należysz do osób, które lubią papier, notatki, zakreślacze i żółte, samoprzylepne  karteczki, to drukuj, co tylko potrzebujesz! Dodatkowo stwórz folder Mianowanie i wrzuć do niego wszystkie aktualne pliki związane z awansem.
Ja miałam wydrukowany plan rozwoju zawodowego, Kartę Nauczyciela i cztery sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego osób, które pomyślnie awansowały. I nie, nie zamierzałam od nikogo kopiować tekstu. Szukałam raczej pomysłu, jak to wszystko "ugryźć". Tworzenie sprawozdania i tak sprowadza się do tego, że trzeba po prostu opisać to, co się robiło w ciągu ostatnich kilku lat w pracy.
I wyobraźcie sobie, że znalazłam ten pomysł :)

Krok 5 - Strona tytułowa i nagłówek
Coś dla mnie. Otwieram nowy plik w Word, następnie ustawiam czcionkę i jej rozmiar, po czym zaczynam pisać: Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju.... Tego dnia robię tylko stronę tytułową, nagłówek oraz zapisuję wymagania niezbędne do uzyskania kolejnego stopnia awansu. Do każdego z wymagań dopisałam sobie zadania z mojego planu rozwoju.
Prawda jest taka, że nie napracowałam się za dużo, ale mój mózg dostał informację - pisze sprawozdanie czyli jest dobrze ;)

Krok 6 - Opis 
Przepisy nie precyzują, w jaki sposób należy opracować sprawozdanie ani jaką formę redakcyjną powinno posiadać. Ja wybrałam opis poszczególnych wymagań. Jest ich pięć i dlatego biorąc pod uwagę to, jaką ilością wolnego czasu dysponowałam, byłam w stanie opisać tylko jeden punkt na weekend. Uwaga, można oddać sprawozdanie w formie tabeli! Na końcu sprawozdania dodajcie punkt Podsumowanie stażu!
Jedno mogę Wam powiedzieć z całkowitym przekonaniem - musicie uzbroić się w cierpliwość, znaleźć spokojne miejsce do pisania oraz kilkanaście godzin wolnego czasu. Bez tego ani rusz. Najprawdopodobniej spotka Was to co mnie, czyli brak odpowiednich słów ;) Wygląda to tak: opisuję jakiś punkt, ładnie idzie i nagle pustka. To normalne. Robię wtedy trzy kropki albo umieszczam zdanie i tu właśnie musisz coś mądrego napisać.

Poniżej fragment mojego sprawozdania, żebyście wiedzieli, o co mi chodzi:
"§ 7 ust. 2 pkt. 1
Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach.

1. Ustalenie zasad współpracy z opiekunem stażu.

Na początku września 2012 roku ustaliłam z moim opiekunem stażu.......

2.  Obserwowanie zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu i innych nauczycieli świetlicy.

W trakcie stażu obserwowałam zajęcia prowadzone przez opiekuna stażu oraz innych wychowawców świetlicy." itd.

Jeden z dłuższych etapów tworzenia sprawozdania, ale każdy musi przez to przejść.

Krok 7 - Dopracowanie szczegółów
Jeśli zawarliście w sprawozdaniu już wszystko, co chcieliście, to następnym krokiem będzie przeczytanie wszystkiego i dopisanie tych mądrych zdań, których Wam wcześniej zabrakło. Był to najgorszy etap dla mnie, ale na szczęście mam już go za sobą ;)
I właśnie w tym momencie myślę o R., który dopiero zacznie pisać sprawozdanie :)

Krok 8 - Konsultacja z opiekunem stażu
Może się tak zdarzyć, że te mądre słowa jednak się nie znajdą, dlatego warto udać się po pomoc do opiekuna stażu lub kogokolwiek kto już etap pisania sprawozdania ma za sobą.

Krok 9 - Ostatnie poprawki
Nanosicie poprawki, drukujecie, a następnie dajecie do przeczytania komuś, kto nie miał Waszego sprawozdania jeszcze ani razu w ręce. Przyda się świeże spojrzenie. Gwarantuję Wam, że sokole oko koleżanek/kolegów z pracy zaraz coś wyłapie. 

Dziękuję w tym miejscu za pomoc Ani, Moni, Dance oraz Ewie, która znalazła dwa małe błędy do poprawienia :)

Krok 10 - Gotowe czyli oddajemy do dyrektora.
Wydrukowane sprawozdanie, przez Was podpisane, oddajecie w ciągu 30 dni od zakończenia stażu do dyrektora szkoły. I już :)

O czym musicie pamiętać?
1. Osoby, które kończą staż pod koniec maja, powinny oddać sprawozdanie na początku czerwca, żeby przystąpić do egzaminu w lipcu lub w sierpniu. Weźcie pod uwagę, że dyrektor szkoły ma 21 jeden dni na dokonanie oceny Waszego dorobku zawodowego. A wniosek należy złożyć do 30 czerwca.

2. Wszystkie zadania z planu rozwoju zawodowego muszą zostać zrealizowane. Najlepiej zakończyć je pod koniec kwietnia (czyli już ;)), a maj poświęcić na pozamykanie wszystkich spraw i opracowanie sprawozdania.

3. Jak już zaczniecie opracowywać sprawozdanie, wejdziecie w pewien rytm i zniknie początkowa niechęć do tego zadania. Obiecuję :) Tylko niech Was wtedy nikt nie odrywa od pisania.

4. Drogie mężatki. Do dokumentów, które będziecie składać należy dołączyć odpis skrócony aktu małżeństwa, jeśli na dyplomie ukończenia studiów widnieje panieńskie nazwisko.

5. Warto wybrać się na kurs podsumowujący staż w procedurze awansu zawodowego.

6. Pośpiech nie jest wskazany, dlatego też nie zostawiajcie pisania na ostatnią chwilę. Ja oddałam sprawozdanie równo w 30 dniu od zakończenia stażu i tylko się niepotrzebnie nadenerwowałam.

Kilka przydatnych zwrotów do użycia w sprawozdaniu, które nie będzie pisane w formie tabeli

Aby w kółko nie pisać tego samego, należy posługiwać się urozmaiconym słownictwem. Z doświadczenia wiem, że w trakcie pisania można nagle stracić wenę twórczą ;)

W trakcie stażu/ W okresie stażu/ Podczas stażu/  Zgodnie z planem prowadziłam/ Jednym z obszarów mojej działalności było..../ Innym ważnym zadaniem jakie podjęłam podczas stażu/ Przez cały okres stażu

Synonimy do słowa dziecko - uczeń, podopieczny, wychowanek.

Nie mam zamiaru udawać, że bez problemu napisałam sprawozdanie. Nie chciało mi się tego robić i już. Taka prawda. Ale teraz odczuwam niesamowity komfort psychiczny, że mam to już za sobą :)

Mam nadzieję, że trochę Wam pomogłam. Tak naprawdę do napisania sprawozdania potrzebujecie tylko jedną rzecz - święty spokój. Niech Wam nikt nie przeszkadza!

Jeśli nadal nie możecie się za to zabrać, polecam poszukać odpowiedniej motywacji. Na przykład napiszę sprawozdanie, a potem coś sobie kupię ;) Przekupowanie samego siebie to już ostateczność, no ale jeśli inaczej się nie da..... :)

Kto z Was już pisze? :)

Powodzenia!

Ja już mogę się zrelaksować :)






Komentarze

Popularne posty