Co wychowawca świetlicy robi w ferie zimowe?

Ku niezadowoleniu bardzo wielu osób, nauczyciele rozpoczęli lub wkrótce rozpoczną swój zimowy urlop. Jest to temat bolesny, drażliwy, podlegający ciągłym dyskusjom, pretensjom, społeczeństwo się burzy - zwłaszcza rodzice uczniów, którzy stają przed wyzwaniem zorganizowania opieki dla swych pociech.

Zadowoleni natomiast pewnie są:
 - kadra w żłobkach i przedszkolach (nauczyciel w ferie świetnie zaopiekuje się swoimi dziećmi, więc o kilka sztuk mniej w grupie żłobkowo - przedszkolnej),
 - rodzina wychowawcy świetlicy (nareszcie można liczyć na dwudaniowy obiad o normalnej porze plus rozpływający się w ustach deser),
 - cała grupa nauczycieli (skoro nie można mieć urlopu wtedy, kiedy się chce, to korzystamy z niego, wtedy kiedy nam "każą"),
 - właściciele pensjonatów, willi, domków gościnnych w różnych częściach świata (jest nadzieja, że w ich progach pojawią się w ferie rodziny z dziećmi).

Póki co zapis o urlopie wypoczynkowym w Karcie Nauczyciela wygląda następująco:
"Art. 64.
1. Nauczycielowi zatrudnionemu w szkole, w której w organizacji pracy przewidziano ferie letnie i zimowe, przysługuje urlop wypoczynkowy w wymiarze odpowiadającym okresowi ferii i w czasie ich trwania.
2. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 1, może być zobowiązany przez dyrektora do wykonywania w czasie tych ferii następujących czynności:
1.  przeprowadzania egzaminów;
2.  prac związanych z zakończeniem roku szkolnego i przygotowaniem nowego roku szkolnego;
3.  opracowywania szkolnego zestawu programów oraz uczestniczenia w doskonaleniu zawodowym w określonej formie.
Czynności, o których mowa w pkt 1–3, nie mogą łącznie zająć nauczycielowi więcej niż 7 dni.

3. Nauczycielom zatrudnionym w szkołach, w których nie są przewidziane ferie szkolne, przysługuje prawo do urlopu wypoczynkowego w wymiarze 35 dni roboczych w czasie ustalonym w planie urlopów.

Czyli nie dajmy się zwariować i żadnego bezpłatnego prowadzenia półkolonii w ferie!


Widok z kolejki na Kasprowy Wierch - rok 2014


A co w ferie zimowe robi wychowawca świetlicy? Oto kilka przykładów (wszystkie z życia wzięte ;)):

Opiekuje się swoimi dziećmi
I tak to właśnie jest - jedni martwią się, co zrobić z dziećmi w ferie, a inni tego problemu nie mają. Cieszę się, że mam urlop i mogę spędzić spokojnie czas z rodziną. Fajnie jeśli uda się gdzieś pojechać, ale w domu też można zregenerować siły do dalszej nauki i pracy.

Jedzie za granicę
Co tu dużo mówić - w wakacje takie wycieczki są zdecydowanie powyżej budżetu i jeszcze upały dokuczają. A zimą mniejszy tłok i jeszcze można powybierać, czy narty, czy plaża.

Prowadzi półkolonie
Ferie zimowe to idealna okazja do podjęcia pracy dodatkowej. Kilka lat temu zdecydowałam się na prowadzenie półkolonii w szkole. Za tydzień pracy wpłynęło mi na konto ok. 370 zł. Nie wiem, jakie teraz są stawki, ale wtedy cieszyłam się z każdych dodatkowych pieniędzy.

Dokształca się
Niektóre ośrodki szkoleniowe przygotowują specjalną ofertę dla nauczycieli na czas ferii. Oprócz tego Ci co pracują i studiują zaocznie, mają pewnie zjazdy. A ja znalazłam czas na udział w czterogodzinnym warsztacie ze scrapbookingu! :)

Choruje lub opiekuje się chorą rodziną
Mam koleżankę, która podupada na zdrowiu tylko w święta lub w dni wolne od pracy. Jej frekwencja obecności w szkole wynosi najczęściej 100%. Pracownik idealny, prawda? ;)
Inna sprawa, że jak Ty tryskasz zdrowiem, cała Twoja rodzina może być akurat w zupełnie innej kondycji (wypisz, wymaluj sytuacja u mnie).

Załatwia wszystkie zaległości
Nie wiem, jak Wy, ale ja bardzo nie lubię czegokolwiek załatwiać przed pracą. Zawsze się denerwuję, czy zdążę na czas i zaczynam nerwowo przytupywać, gdy kolejka jest w mojej ocenie zbyt długa. Na załatwianie spraw urzędowych, medycznych i innych niecierpiących zwłoki mam zaplanowane wtorki, ponieważ w ten dzień jestem w szkole do godziny 12:30. Niestety, gdy choruje się 6 tygodni pod rząd, lista niezałatwionych spraw rośnie, więc każdy dzień urlopu jest na wagę złota.

Udziela się towarzysko
Zaraz po studiach, w pierwszym roku pracy, ferie zimowe zeszły mi na spotkaniach z koleżankami, które w liczbie czterech sztuk również znalazły pracę w świetlicach szkolnych. Rozmowy przy kawie krążyły głównie wokół świetlicy (przynajmniej nikt się nie nudził, bo każdy w temacie ;)). Obecnie mam nadzieję, że uda mi się spotkać i pogadać chociaż z jedną koleżanką oraz że odwiedzimy Babcie i Dziadków w ich święto.

Porządkuje
Jeśli w swój urlop zostaje się w domu, można pokusić się o zrobienie wiosennych porządków już w styczniu. Mycie okien, przegląd garderoby lub porządki w szafce w pracy. Tak drodzy Państwo, byłam w pracy i nareszcie bez stresu, że zaraz zadzwoni dzwonek i wbiegną wszystkie klasy, mogłam uporządkować mniej więcej swoje szpargały. Przede mną jeszcze porządki w dokumentach związanych z awansem....

Nabiera sił
Wychowawca świetlicy podczas urlopu odpoczywa od hałasu, nie podnosi głosu, mówi mniej niż zwykle, pije herbaty z miodem i cytryną i robi wszystko to, na co nie miał czasu od września do teraz....


Wnętrze mojej szafki w grudniu

Wnętrze mojej szafki w styczniu :)

Mała ciekawostka - widzicie na zdjęciu nr 3 kubek z napisem cappuccino? Wyobraźcie sobie, że chociaż na zdjęciu nr 2 go nie widać, to on naprawdę cały czas siedział w tej mojej szafce....

A Wy jakie macie plany na ferie? :)

Komentarze

Popularne posty